zaterdag 1 juni 2013

Tonny’s kneupke

Wenckebach.
Telefoniste Huize De Laak, u wordt doorverbonden.
Dank u.
Ton Philips. Bent u dat, Wenckebach?
Spreekt u mee ja.
Goed. Klopt het dat u een beeld van mij aan het maken bent?
Euh...
Ik hoor het al. Bent u er al ver mee?
Ik mag daar niets over zeggen meneer Philips. De gemeente…
Ja, ja, de gemeente Eindhoven heeft u dat gevraagd.
Inderdaad.
Ik weet dat u ermee bezig bent en dat ze het mij willen aanbieden.
Wat moet ik zeggen…
Laat u het praten maar aan mij over. Het volgende.
Ja, meneer Philips?
Ik wil niet dat het zomaar een beeld wordt. Er moet wat mee zijn.
Hoe bedoelt u dat precies?
Ik vind beelden saai, behalve als er nog iets aan te raden is.
Ik volg u niet.
Haha. Wat trekt u mij aan? Wat zet u mij op?
Het is moeilijk voor mij om daar iets op te zeggen.
Drie sigaren dat u mij mijn lange jas aantrekt en mijn hoed opzet.
Daar kan ik u helaas niets over zeggen.
Die hoed kan me niet schelen, maar met de jas moet u wat uithalen.
Uithalen?
Daar moet u wat mee doen waar de mensen over kunnen praten.
Met een jas?
Nou ja, het moet bijna niet opvallen. Ik denk aan de knopen.
U denkt aan knopen, meneer Philips?
Ja. U moet er aan één mouw eentje minder op zetten dan aan de andere mouw.
Maar dan ontbreekt er wat aan u.
Natuurlijk ontbreekt er wat aan mij. Aan u niet dan?
Ik ben bang van wel, meneer Philips.
Ik wil niet als de perfecte man de eeuwen trotseren. Begrijpt u dat?
Euh, ja.
Goed. Dat is dan afgesproken. Tonny’s beeld wordt er een met een knipoog.
Ik zal kijken wat ik kan doen.
Nog een ding. Zet maar een knoop minder op de rechtermouw.
Niet links, meneer Philips?
Met links heb ik helemaal niets Wenckebach, dat zou je moeten weten.
O.
Ik ben gerust. Het wordt vast een mooi kunstwerk dat ik ga krijgen.
Tja.
Wie er straks naar kijkt, zal weten wie hij voor zich heeft.
Was het dat, meneer Philips?
Inderdaad Wenckebach. Het gaat je goed man.
Insgelijks, meneer Philips. Een goedendag.
Een goedendag Wenckebach. En, o ja, Wenckebach…
Ja?
Dit gesprek heeft nooit plaatsgevonden hè? 
Nooit, meneer Philips.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten